Page 9 - SIST_ RAZSIKAVA GM_NOTRANJOST_2022-FLIPBOOOK
P. 9

2  SIST in vloga standardov
   za konkurenčnost
   gospodarstva

                     Standardizacija je proces oblikovanja in uporabe standardov, ki vodijo
                     razvoj proizvoda oziroma storitve. Pojem standard lahko opredelimo kot
                     dogovorjen način, kako nekaj storiti.

                     Lahko gre za izdelavo proizvoda, upravljanje postopka, dobavo storitve
                     ali dobavo materialov. Standardi lahko zajemajo številne dejavnosti, ki jih
                     izvajajo organizacije in jih uporabljajo njihove stranke. Standardi so oblikovani
                     s soglasjem vseh deležnikov v industriji in omogočajo, da izdelki in storitve
                     dosegajo določeno kakovost ter kompatibilnost med kupci in dobavitelji.
                     Obenem standardi omogočajo zagotavljanje zaščite in varovanja ljudi in okolja.
                     Standard je torej listina, ki usmerja oblikovanje proizvodov in storitev in jo je
                     potrdil pristojni organ (Featherson, Ho, Brevignon-Dodin, O’Sullivan, 2016).

2.1 NamenNinamkeantien gkaotregizoarizcaicjaijassttaannddaradrodv ov

                     Glavni namen razvoja in uporabe standardov je širitev znanja.
                     V nasprotju z intelektualno lastnino oziroma patentiranjem proizvodov
                     in storitev standardi omogočajo, da je znanje dostopno čim večjemu številu
                     deležnikov. Prav zaradi tega standardi spodbujajo gospodarsko rast,
                     standardizacija pa ima dokazano pozitivne učinke za celotno gospodarstvo
                     (Blind, Jungmittag, Mangelsdorf, 2011).

                     Standarde lahko kategoriziramo na več načinov. Najbolj osnovno razlikovanje
                     med posameznimi standardi je njihov status uradnega priznanja. De facto
                     standardi so tisti, ki jih dejansko ni potrdil pristojni organ, vendar so
                     se uveljavili »organsko«, spontano prek uporabe. Običajno pa je temu
                     botrovalo veliko podjetje, ki je narekovalo trende v celotni panogi.

                                                                    9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14