Page 45 - SIST_ RAZSIKAVA GM_NOTRANJOST_2022-FLIPBOOOK
P. 45

statistično značilni (Mann-Whitneyjev U-test, P=0,041, N=101). Vseeno pa je
mogoče utemeljeno domnevati, da so v tem pogledu aktivnejša velika podjetja.

Nekateri sogovorniki so opozorili, da je Slovenija prepočasna zlasti na začetku
procesa razvoja novega standarda. Pri razvoju popolnoma novega standarda
je namreč še malo odprto okno in s tem priložnost za sodelovanje. Slovenija
se običajno vključi v ta proces z željo po sodelovanju šele kakšnih deset let
po ponujeni priložnosti. Obenem imajo slovenska podjetja pogosto težave s
sodelovanjem svojih deležnikov, tudi ko sicer za to izkazujejo interes.
Vse prevečkrat je razlog, da se ne razvijajo lastni standardi, prav nepripravljenost
deležnikov, da bi prispevali svoj delež k pokritju stroškov. Gre torej tudi za
vprašanje miselnosti deležnikov, denimo, kadar so nezadovoljivo ozaveščeni
o ciljih trajnostnega razvoja.

Povsem drugačnega mnenja so bili sogovorniki glede sodelovanja pri pripravi
evropskih in mednarodnih standardov. Podjetja pripisujejo velik pomen
dejstvu, da lahko kot člani SIST sodelujejo v evropskih in mednarodnih
tehničnih odborih, v katerih imajo enakovreden glas kot podjetja iz drugih
držav članic. Podjetja se zavedajo, da sta jim s tem ponujeni priložnost,
da vplivajo na oblikovanje standarda, ter tudi možnost za hiter in neposreden
vpogled v njegovo vsebino, kar pomeni tudi olajšanje priprav na
implementacijo.

Te priložnosti pa ne veljajo za manjša podjetja, ki za sledenje procesu
oblikovanja standardov, čeprav izkazujejo interes, nimajo niti dovolj finančnih
virov niti dovolj tehnično usposobljenega kadra, s katerim bi lahko v tem
postopku sodelovala. Vseeno marsikatero podjetje takšnega interesa za zdaj
še ne izkazuje. Očitno za to obstajajo doslej še ne razkriti razlogi za
nesodelovanje. Utemeljeno pa je predvidevati, da je pomemben razlog za
takšno ravnanje tudi dosedanja nezadovoljiva obveščenost podjetij (glej graf
17 in tabelo 5). Po drugi strani je treba omeniti podjetja, ki na trgu delujejo kot
dobavitelji tujih kupcev, katerim se samo prilagajajo in zato nimajo interesa
za sodelovanje v prej omenjenem procesu standardizacije.

                                                       45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50