Page 30 - SIST_ RAZSIKAVA GM_NOTRANJOST_2022-FLIPBOOOK
P. 30
ANALIZA UPORABE STANDARDOV IN NJIHOV UČINEK NA POSLOVANJE SLOVENSKIH PODJETIJ
Graf 3 kaže, da največji zunanji motiv za nakup ni zakonodaja, kot je bilo
predpostavljeno, temveč je to kupec. Podjetja se pri poslovanju prilagajajo
kupcu, zato lahko zaključimo, da so standardi v slovenskem prostoru
implementirani predvsem zaradi njihove vloge kompatibilnosti v mednarodnem
poslovanju. Statistična analiza kaže, da v tem pogledu ni razlik glede na velikost
družbe, saj tudi majhna in mikro podjetja kupujejo standarde predvsem zato,
ker je to zahteva kupcev. Razlike med skupinami niso statistično značilne.
Graf 3: Zunanji motivi za nakup standardov
Trditve 0,5
Ker tako zahteva kupec. –0,16
Ker tako zapovedujejo predpisi o varovanju potrošnika. –0,07
Ker tako zapoveduje zakonodaja.
0
Povprečna vrednost odgovorov. 0 - nevtralna drža; pozitivna vrednost - strinjanje s trditvijo;
negativna vrednost - nestrinjanje s trditvijo.
Podjetja ne glede na njihovo velikost občutijo vpliv, ki ga ima implementacija
standardov na njihovo poslovanje, vendar pa so med skupinami opazne razlike
(Kurskal-Wallisov H-test: P=0,016, N=186). Večji vpliv na produktivnost občutijo
majhne, srednje in velike družbe, medtem ko mikro družbe tega vpliva
ne občutijo tako intenzivno. Mann-Whitneyjev U-test potrjuje razlike med mikro
družbami in velikimi družbami (P=0,004, N=101; glej graf 4). Večji vpliv
standardov na produktivnost občutijo podjetja, ki so izvozno naravnana, vendar
razlika med skupinama ni statistično pomembna (Kurskal-Wallisov H-test,
P=0,303, N=192).
Podjetja izpostavljajo, da ima implementacija standardov različne učinke na
njihovo poslovanje (glej graf 5). Podjetja so ne glede na velikost zelo enotnega
mnenja, da standardi pozitivno vplivajo na ugled njihovega podjetja,
prav tako pa pozitivno vplivajo na izvoz.
30 SIST – SLOVENSKI INŠTITUT ZA STANDARDIZACIJO